سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دست خط ...

نظر

دکتر محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و استاد دانشگاه امام صادق(ع) از مدعوین افتتاحیه اردوی وبلاگ نویسان عفاف و حجاب بود که به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنرانی، اشاره‌ی کوتاهی کرد به ماجرای ادغام وزرات‌خانه‌ها توسط دولت، و در ادامه به بحث اخلاق وبلاگ‌نویسی پرداخت؛ همچنین در پایان سخنرانی به سوالات برخی از حضار پاسخ داد.
به گزارش «وبلاگ نیوز»، بخش‌هایی از سخنان وی در این مراسم به شرح زیر است:

رییس‌جمهور نمی‌تواند وزیر هیچ وزارت‌خانه‌ای شود
در پی ادغام چند وزارت‌خانه و تدبیل مدیریت آن ها به صورت سرپرستی، رئیس محترم جمهور گفته بودند که خودش سرپرستی بخشی از آن ها را بر عهده خواهند گرفت که بر طبق تفسیر شورای نگهبان این خلاف قانون است و رئیس جمهور نمی تواند وزیر هیچ وزارت‌خانه‌ای شود.

اخلاق و حقوق در فضای رسانه
هدف از وبلاگ‌نویسی چیست؟
درباره مساله اخلاق و حقوق در فضای رسانه باید چند نکته را خاطر نشان کنم. ما به عنوان یک انسان و مسلمان معتقدیم که قبل از شروع هر کاری از جمله وبلاگ‌نویسی پاسخ به یک سوال را باید بدهیم، اینکه چرا وبلاگ نویسی؟ ارتقاء برای چه؟ نوشتن و مشارک در فضای مجزای به چه دلیل؟ اینکه ما مسلمان هستیم و رفتار ما باید اسلامی باشد نیز مطرح است. توجه به این نکته در مورد وبلاگ نویسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.
سوال این است که آیا وبلاگ نویسی یک تفنن و پرکردن اوقات فراغت و طرح خویشتن است و آیا اظهار نظر در فضای سیاسی و اجتماعی است یا هدف دیگری را هم باید دنبال کرد؟ یک اصل در رابطه با کارها، اصل پایداری در کارهاست که وجدان و آموزه های دینی نیز بر آن تاکید دارند و اینکه این نوع کارها اگر بر اساس نیات مادی گرایانه و مقطعی باشد اثرگذار نخواهد بود.

اخلاق رسانه‌ای چیست؟
التزام عملی به بعضی از ملاک های اخلاقی
بعضی ها معتقدند پایبندی به اخلاق در عرصه رسانه شوخی است که من در مقاله تعامل اخلاق و حقوق در رسانه ها اینها را نقد کردم که این شوخی ها چیست و در عرصه خبر صحبت از اخلاق کردم. اخلاق رسانه ای عبارت دو کلمه است که بعضی معتقدند این دو در تضاد هم قرار دارند. دسته دوم هم معتقدند که تقیدات اخلاقی و وارد کردن نرم های اخلاقی به حوزه کار خبری محدودیت آفرین است. کار خبری جای کار اخلاقی نیست و گاهی ارزش های خبری ایجاب می کند که ما بعضی از معیارها نادیده بگیریم.
برخی هم معتقدند که از نظر اخلاقی چیزی که ما یقین داریم درست است اما گفتنش دردی از جامعه را دوا نمی کند در عرصه رسانه، ما را از کار رسانه ای باز می دارد و محدود کننده است اما من در جمع شما دوستان عرض کنم که اولا اینطور نیست ثانیا اگر این طور باشد قرار نیست ارزش اخلاقی ما با آنها یکی باشد، قرار نیست درجه آنها ارزش میدانند ما هم بدانیم. بحث مخاطب محوری که به آن قائل هستند شاید درست نباشد! تقیدات اخلاقی محدودیت می آفریند اما گاهی اوقات جسارت و صراحت و شجاعت می دهد که جای دیگر اینها را ندارد.
التزام عملی به بعضی از ملاک های اخلاقی شما را ملزم به سوژه هایی می کند که هیچ وبلاگ نویس دیگری که التزام اخلاقی ندارد آنها را نمی بیند.

وبلاگ‌نویسی، جهاد فرهنگی و مصداق امر به معروف
اگر وبلاگ نویسی را جهاد فرهنگی بدانیم شجاعت وصراحت می یابیم و دستمان را باز می کند .اگر وبلاگ نویسی را به عنوان مصداق امر به معروف و نهی از منکر بدانیم، تکلیفمان بیشتر است و آن زمان است که می دانیم امر به معروف و نهی از منکر تنها با نصیحت ساقط نمی شود.
وبلاگ نویسی که کار خود را امر به معروف بداند تنها به گفتن بسنده نمی کند چرا که میدانیم تنها نصیحت ساقط کننده امر به معروف و نهی از منکر نیست.

لزوم تدوین منشور اخلاقی وبلاگ‌نویسی
تقوا و امانت‌داری، کدهای اخلاقی ما
عضو حقوقی شورای نگهبان در رابطه با کداخلاق رسانه ای نیز گفت: ما باید ضوابط اخلاقی ای برای وبلاگ نویسی داشته باشیم که شفاف و مدون باشد. هم از کلی گویی بپرهیزیم و هم مدون کنیم. این کد اخلاقی موردی است که در دیگر مشاغل نیز رعایت شده است، مانند همان قسم نامه که برای پزشکان وجود دارد و در حال حاضر نیز چند کشور که با هم هم فرهنگ هستند در حال تدوین کداخلاق منطقه ای هستند و من در پیشنهاد می کنم که این کداخلاقی برای وبلاگ نویسی ایران نیز تدوین شود.
دوکار باید بکنیم و از این دوکار خارج نیست:
تقوا داشته باشیم؛
و امانت دار باشیم.
این دو اصولی است که ورای قانون قرار گرفته است و هرچند در قانون به رعایت موازین تکیه دارد اما بسیاری از تخلفات صورت می گیرد که با گسترش اصل تقوا می توانیم شاهد اجرای آن باشیم. مورد دوم امانت است. امانت مفهوم گسترده ای دارد. خبر امانت است و ما باید عینا و کملا با صاحبش که مردم است برگردد. توجه به این نکته که هرچه می شنوید می گویید در دل شما محاسبه خواهد شد باعث می شود که بسیاری از موارد که هرچند از نظر قانون هم اشکالی ندارد اما از نظر اخلاقی رعایت شود.

عفاف و حجاب، سخت‌گیرانه نیست
مسئله عفاف و حجاب در دین ما چیست؟ این مسئله نوآورانه نیست قبل از اسلام هم بوده و ثانیا مسئله سخت گیرانه هم نیست. حجاب در اسلام بسیار بسیار سساده تر و معقولانه تر از قبل از آن است. در کتاب تاریخ تمدن ویل دورانت حجاب در تمدن های مختلف بیان شده است و با مقایسه آن ها با اسلام می توان به جایگاه حجاب و نیز زن در اسلام پی برد.

چهار پیشنهاد برای سر و سامان‌دادن به وبلاگستان
تشکل رسمی و دائمی نیاز داریم. میثاق نامه اخلاقی و کدهای اخلاق رسانه ای  قوانی فهمی بر آن کفایت نمی کند. رسانه های متعارف پشتوانه مالی اداری حقوقی دارند اما وبلاگ نویسان ندارند. حمایت دستگاه های دولتی از وبلاگ نویسان، از نظر پشتیبانی فنی و مالی.