سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دست خط ...

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت بیش از 24 ساعت از حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق یکی از موضوعاتی که مورد بحث مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، میزان تلفات آمریکایی‌ها در این حمله است. البته این موضوع یک نکته مهم در خود مستتر دارد و آنهم، اطمینان اکثریت قریب به اتفاق مردم کشورمان و حتی کارشناسان خارجی از دقت و قدرت بالای موشک‌های ایرانی است، اما با توجه به اینکه نیرو‌های مسلح و رییس جمهور آمریکا اعلام کردند که هیچ آمریکایی در این حمله آسیب ندیده اند، این سوال مهم مطرح است که چرا ارتش یا دولت آمریکا با دعوت رسانه‌ها به این پایگاه در روز چهارشنبه، عملا و علنا این ادعای خود را ثابت نمی‌کنند؟

سکوت حدودا 20 ساعته آمریکا در بیان توضیحات پیرامون این حمله و بیان مواردی کوتاه و مبهم در این زمینه، نشان می‌دهد آن‌ها ترجیح می‌دهند تیم عملیات روانی و شایعه پراکنی شان مشغول تولید محتوا و انداختن توپ در زمین ایران باشند تا اینکه خودشان مجبور شوند رسانه‌ها را به درون پایگاه بفرستند. در عین حال، سانسور سریع خبر‌های منتشره در توییتر یا برخی رسانه‌های امریکایی نیز مزید این ترس است.

البته بعد از گذشت چند ساعت از این حمله، تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که حداقل 8 نقطه از پایگاه هوایی عین الاسد در عراق مورد اصابت دقیق قرار گرفته است که اصابت‌های دقیق موشک‌های ایرانی که ترکیبی از سری فاتح 313 و قیام 1 بودند موجب تحسین بسیاری از کارشناسان دفاعی در اطراف دنیا شد. اما با این وجود آمریکایی‌ها در بحث تلفات انسانی همچنان ادعا دارند که هیچ کدام از نیرو‌های آن‌ها در این حمله کشته یا مجروح نشدند. در عین حال درب‌های پایگاه مذکور نیز کاملا بسته بوده و حتی مقامات عراقی اجازه حضور در آنجا را نیز ندارند.

پرواز BNDGE 53 چرا به آلمان می‌رفت؟

اما بررسی‌های مشرق نشان می‌دهد برخی نشانه‌ها و اتفاقات رخ داده در روز چهارشنبه، حاکی از بروز تلفات گسترده در ارتش امریکاست که آن‌ها تلاش دارند این موضوع به شدت و سرعت کتمان شود چراکه به عنوان مثال، دیروز یعنی 8 ژانویه 2020 میلادی و در ساعات اولیه روز، یک فروند هواپیمای ترابری استراتژیک سی 17 آمریکایی با شماره پرواز BNDGE 53 و با ماموریت آمبولانس هوایی بغداد را ترک کرده و به سمت پایگاه هوایی رایمشتاین در جنوب آلمان رفته و در آنجا فرود آمده است. آمریکا در آن منطقه تاسیسات درمانی بسیار مجهزی دارد که بخش زیادی از نیرو‌های آمریکایی که در جریان درگیری در غرب آسیا یا آفریقا مجروح می‌شوند به آنجا منتقل می‌شوند.

جزییات پرواز یواشکی بزرگترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان/ تلاش ترامپ برای کتمان تلفات پاسخ موشکی سپاه ادامه دارد +سند

جزییات پرواز یواشکی بزرگترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان/ تلاش ترامپ برای کتمان تلفات پاسخ موشکی سپاه ادامه دارد +سند

نقشه پروازی مربوط به پرواز BNDGE53 در روز 8 ژانویه از بغداد به رایمشتاین

جزییات پرواز یواشکی بزرگترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان/ تلاش ترامپ برای کتمان تلفات پاسخ موشکی سپاه ادامه دارد +سند

هواپیمای ترابری استراتژیک C-17

جزییات پرواز یواشکی بزرگترین آمبولانس هوایی ارتش آمریکا از عراق به آلمان/ تلاش ترامپ برای کتمان تلفات پاسخ موشکی سپاه ادامه دارد +سند

تصویر مربوط به سال 2007 میلادی از درون یک فروند سی 17 در حال انتقال مجروحان آمریکایی از عراق به آلمان

هواپیمای سی 17 از جمله دارایی‌های ارزشمند نیروی هوایی آمریکا در نقش‌های مختلف تراربری است که یکی از آن‌ها بحث انتقال مجروحین در فواصل طولانی است. این هواپیما در زمان انجام نقش آمبولانس هوایی می‌تواند تا 54 بیمار را در حالت عادی با خود حمل کند. در روز‌های اخیر هیچ خبری مبنی بر مصدومیت نیرو‌های آمریکایی در عراق آنهم در این حجم که نیازمند هواپیمای خاص منتشر نشده است و در عین حال، به نظر می‌رسد شرایط پرواز به گونه‌ای است که استفاده حداکثری از ظرفیت آن برای انتقال مجروحین یا کشته‌ها صورت گرفته تا تردد مداوم این هواپیما، حساسیت‌ها را برانگیخته نکند.

در عین حال عملیاتی کردن پرنده سنگین وزن و ظرفیت بالایی مثل سی 17 در نقش آمبولانس هوایی نشان از تعداد قابل توجه مصدومین دارد. از طرف دیگر بعد از سال‌ها حضور در عراق که مشخصا آمریکایی‌ها تاسیسات درمانی کافی را در این کشور برای نیرو‌های خود ایجاد کرده اند، انتقال مصدومین به جایی مثل مرکز درمانی نیروی هوایی آمریکا در جنوب آلمان نشان از وخیم بودن شدید وضعیت مصدومین دارد که نیازمند خدمات درمانی خاص و فوری دارند یا اینکه تمایلی به اطلاع طرف عراقی یا کشور‌های منطقه از پاسخ قدرت موشکی کشورمان نداشته باشند.

با توجه به این موضوع و برخی شواهد دیگر مثل قرنطینه کامل پایگاه عین الاسد، نشان می‌دهد اگرچه مسئله تلفات بالای آمریکایی‌ها در این حمله نیز به مانند خیلی دیگر از مسائل در ابتدا با پنهانکاری شدید طرف مقابل رو به رو شده، اما کم کم می‌توان مدارک و آمار واقعی این تلفات را تاحدودی متوجه شد و اقدامات رسانه‌ای و امنیتی آن‌ها برای پوشاندن چنین نتیجه حقارت باری، طولانی نخواهد بود.