سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دست خط ...

بروبچ کاروان کم کم داشتن یه گوشه جمع میشدن. بعضی رفته بودن تجدید وضو و عده ای هم که هنوز در معراج بسر میبردند ,...

خلاصه مابین مقام ابراهیم و منزل ادریس نشستیم , یه جوری که تا چند دقیقه ی دیگه که جمعیت بیشتر میشه برای اقامه نماز جماعت مشکل پیدا نکنیم. اونجا ظاهراً نماز ظهر و عصر رو هر گروهی خودش گوشه ای میخوندن.

 

من و رفیق و رفقا که توو اون گرما کم کم خواب داشت مهمونی چشامون میشد به روش های مختلفه بیدار ماندیم , روشهایی منجمله, تناول انواع داشته های توو جیبی(آجیل, شکلات, نون خشکه , ...) آبِ یخ و گوارا... و البته اقامه انواع و اقسام نمازهای توصیه شده و ....

یه وخت دیگه نشستم , گوش دادم حاج آقا از تشرّفهای مختلفی که در این مسجد اتفاق افتاده میگفتن. اینکه قبلا مسجد سهله نسبت به مسجد کوفه در محیطی بیابانی تر بوده و اطرافش خالی بوده. از نظر امنیتی هم چندان تعریفی نداشته.

حاج آقا ماجرای تشرف سیدعبدالله قزوینی رو تعریف کردن. قابل تامل بود.

باید ای دل اندکی بهتر شویم
یا نه ، اصلاً آدمی دیگر شویم
از همین امروز ، هنگام نماز
با خدا قدری صمیمی تر شویم
مثل رویای درخت و روح گل
زیر احساسات باران ، تر شویم

داشتم توو راه برگشت از مسجد سهله , توو اتوبوس به بعضی حرفای آقای رحمانی فکر میکردم.

توو کلاسای حاج آقا رحمانی درس گرفته بودم : وقتی از کرامت برامون میگفتن, و اینکه واقعا کرامت چی چیس آ معنای اون؟؟

اینکه, علامه طباطبایی معتقد هستن کرامت کلمه س که معادل فارسی ندارد. آ اونچه گفته میشه مثلی بخشندگی، بزرگواری و ... اینها در حقیقت نتیجه های کرامتند نه معنای اون! کرامت یعنی ارزشمندی و باارزش بودن. برای همین به سنگهای قیمتی هم احجار کریمه گفته میشه.

کریم بودن یعنی ارزشمند بودن و کریم شدن یعنی ارزش واقعی خودت رو درک کردن و از هر کاری که اون ارزش رو زیر سوال می بره دوری کردن. تابحال شده یک لباس نو آ  گرون پوشیده باشی؟ آیا با اون لباس روی زمین و محل گرد و خاکی میشینیند؟ چقدر مواظبیند که کثیف یا پاره یا لکه دار نشه؟ هیچوقت با یک ماشین گرون قیمت(مثلا یه پرادوو صفر)توو رانندگی کوتاهی می کنیم آ توو یه کوچه تنگ و باریک که هر لحظه احتمال خش افتادن به اون هست رانندگی می کنیم؟؟

چرا؟؟؟

چون واقعا حیف می دونیم که اون لباس یا ماشین یا .... کثیف بشه  آ اِز قیمت بیفتد!

اما جوونمون چقدر می ارزد؟ آیا تا بحال فکر کرده ایم که با یک گناهی که به تعبیر قرآن «تحسبونه هینا وهو عندالله عظیم» ما کوچک می شماریم اما در واقع بسیار بزرگه. چقدر از قیمت می افتیم؟ انسانی که میتونه به جائی برسه که خدا خریدار اون باشد «ان الله اشتری من المومنین ....» چیطور میشه که به جایی میرسد که فریاد می زنه «یا لیتنی کنت ترابا»؟؟

راه پیدا کردن کرامت همراه بودن با کریمان است. خدا: «ما غرک بربک الکریم»، جبرئیل وحضرت محمد صلی الله علیه وآله: «انه لقول رسول کریم»، قرآن: انه لقرآن کریم،

اگر بفهمیم با یک گناه نکردن یا یک عبادت ساده انجام دادن چقدر به قدر و قیمت ما افزوده میشه , اگر همه دنیا را هم به ما بدهند حاضر به انجام یک گناه یا ترک یک وظیفه به ظاهر کوچک نمیشیم.

ایکاش ما هم به این حریم ملکوتی راه می یافتیم و خود را ارزان و مفت به شیطان و شیطان صفتان نمیدادیم و رضوان الهی را با یک لبخند فریبکارانه ودروغین شیطان معاوضه نمی کردیم.

ایکاش ایکاش...!