سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دست خط ...

نظر

کنترل کیفیت

واحد کنترل کیفیت شرکت صنایع برق پرتوسان با در اختیار داشتن کادر مجرب و با استفاده از تجهیزات اندازه گیری دقیق و کامل، تمامی تلاش خود را در جهت کنترل کیفیت محصول تولیدی و پیرو آن، افزایش رضایتمندی مشتری می نماید.

وظایف کلی این واحد :

1. برنامه ریزی و تدوین :

تدوین طرح کنترلی  و استانداردهای درون سازمانی و معیارهای پذیرش بر اساس استانداردهای ملی، استانداردهای بین المللی IEC، نیازهای مشتری، قوانین و نیازمندیهای سازمانی جهت کنترل مشخصه های مواد اولیه، فرایند تولید و محصول تولید شده از وظایف این واحد می باشد.

 

2. آزمون مواد اولیه و صدور تاییدیه:

مواد اولیه ورودی به انبار جهت بررسی انطباق با استانداردها و معیار های پذیرش موجود، براساس جداول   AQL تعریف شده، نمونه برداری شده و آزمایشات مورد نیاز در داخل آزمایشگاه بر روی آنها انجام می گیرد و تأییدیه های لازم جهت تولید محصول صادر می شود.

3. بازرسی و آزمون حین فرآیند تولید:
در این بخش، کنترل و نظارت بر فرآیند ساخت لامپ از ابتدای شروع تا مراحل نهایی، انجام پذیرفته و مطابق طرح کنترلی تدوین شده بازرسی محصول و جداسازی محصولات نا منطبق در ایستگاههای تعریف شده، صورت می گیرد.


4. بازرسی و کنترل نهایی محصول:
در این قسمت با نمونه برداری از محصولات تولید شده و انجام آزمایشات متعدد بر روی آنها در آزمایشگاه، کیفیت محصول مورد ارزیابی قرار می گیرد و در پایان تولید، پس از دریافت تأییدیه کنترل کیفیت، مجوز خروج محصول صادر می شود.

5. تجزیه و تحلیل اطلاعات:
اطلاعات ثبت شده در مراحل مختلف کنترل و بازرسی یک محصول مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته و نتایج حاصله جهت ارتقاء کیفیت و بهینه سازی روش تولید آن محصول بکار گرفته می شود.

 

enlightenedآزمایشگاه

 آزمایشگاه شرکت صنایع برق پرتوسان با بهره‌گیری از نیروی انسانی متبحر و آموزش‌دیده، دانش فنی روز دنیا و دقیق‌ترین تجهیزات و ماشین‌الات آزمایشگاهی؛ و به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصولات؛ آزمایش های متعددی را بر روی محصولات این شرکت انجام می دهد .
این آزمایش ها شامل آزمون های ایمنی و عملکردی می باشد که کیفیت محصولات نما نور آسیا را تضمین می نماید.
در زیر، تعدادی از آزمون های ملی و بین المللی لامپ کم مصرف که در حال حاضر علاوه بر آزمون های داخلی در آزمایشگاه شرکت نما نور آسیا بر روی لامپ ها انجام می شود ذکر شده است :

الف) آزمون های ایمنی 

• آزمون تعویض پذیری:
در این آزمون، مشخصات فیزیکی، قابلیت تعویض پذیری و ایمنی سر پیچ لامپ با کمک شاخصهای اندازه گیری تعریف شده در استاندارد IEC بررسی می شود.

• آزمون مقاومت پیچشی:
در این آزمون کیفیت اتصال سر پیچ فلزی به بدنه پلاستیکی لامپ بررسی می شود. این آزمون با اعمال گشتاور معین به قسمت پلاستیکی لامپ انجام می شود. این آزمون تضمین می کند که سر پیچ لامپ هنگام باز کردن و تعویض لامپ، در داخل محفظه سرپیچ چراغ، جا نمی ماند.

• آزمون مقاومت در برابر شعله و جرقه:
این آزمون جهت بررسی ایمنی کلیه مواد عایقی درونی و بیرونی لامپ در برابر خطر آتش سوزی انجام می شود. این آزمون با کمک دستگاه سیم ملتهب تعریف شده در استاندارد ملی انجام می گیرد.


• آزمون مقاومت در برابر حرارت:
این آزمون جهت بررسی مقاومت مواد عایقی لامپ در برابر حرارت انجام می شود و با کمک محفظه حرارت و دستگاه فشار ساچمه تعریف شده در استاندارد ملی انجام می گیرد. این آزمون تضمین می کند در طول کار کرد لامپ ، تغییر فرم فیزیکی در قسمت های پلاستیکی و عایقی داخلی لامپ ایجاد نمی شود.

• آزمون افزایش دمای کلاهک:
در این آزمون میزان افزایش دمای سرپیچ فلزی لامپ در حین کارکرد لامپ بررسی می شود. این افزایش دما طبق استاندارد IEC نباید از 120 درجه کلوین تجاوز نماید. این آزمون تضمین می کند دمای سر پیچ لامپ آنقدر افزایش پیدا نمی کند که باعث ایجاد خرابی در نگهدارنده سرپیچ لامپ شود.

• آزمون شرایط خطا:
در این آزمون ، کلیه مشکلات و خطاهایی که ممکن است در طول استفاده از لامپ پیش آید، بر روی لامپ اعمال می شود و لامپ تحت این شرایط مورد آزمون عملکردی قرار می گیرد در این شرایط خطا لامپ نباید مشکلی از لحاظ ایمنی بوجود بیاورد.

 
ب) آزمون های عملکردی:
• آزمون های الکتریکی و فتو متری:
در این آزمون با کمک کره فتومتری، دستگاه های فتو متری و الکتریکی، مشخصه های نوری و الکتریکی لامپ، بررسی می شود. در این آزمون مشخصه های نوری مانند شار نوری، طیف نوری، دمای رنگ، شاخص نمود رنگ و مشخصه های الکتریکی مانند وات، جریان، ضریب توان، اعوجاج هارمونیکی جریان و نسبت مشخصه های نوری و الکتریکی مانند: بهره نوری و گروه بازده انرژی لامپ بدست آمده و مورد تجزیه و تحلیل و مقایسه با مقادیر استاندارد قرار می گیرند.

• آزمون الکتریکی بالاست:
در این آزمون، کلیه پارامترهای راه اندازی، ورودی و خروجی لامپ اندازه گیری می شود. مقادیر بدست آمده در بهینه سازی طراحی مدار بالاست جهت افزایش راندمان و طول عمر به کار می رود.

• آزمون عملکرد لامپ در شرایط غیر عادی دمایی:
در این آزمون، عملکرد لامپ در شرایط دمای بالا و غیر عادی مورد بررسی قرار می گیرد. جهت انجام این آزمون، لامپ ها در یک محفظه گرما با دمای 100 درجه سانتی گراد روشن می مانند و به این طریق، طول عمر و عملکرد اجزاء و قسمت های مختلف لامپ در این شرایط مورد آزمون قرار می گیرد.

• آزمون طول عمر:
در این آزمون، لامپ ها در اتاق آزمون طول عمر به مدت 8000 ساعت با شرایط  تعیین شده در استاندارد IEC  روشن می مانند. با کمک این آزمون، صحت طول عمر اظهار شده و عملکرد اجزاء و قطعات مختلف لامپ در طول کارکرد لامپ، مورد بررسی قرار می گیرد.