سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دست خط ...

وسطای برنامه مسجد کوفه، لطف کردن آبمیوه(رنی) دادنمون. جاتون خالی از عسل قوتبخش تر بود. گرمای وحشتناکی بود..... مقام مسلم و مختار رو هم دیدیم. داشتن یه صحن بزرگ کنارش میساختن.

کوفه

  درب خروجی مسجد کوفه

نماز جماعت رو توو سجد کوفه داخل صف جماعت ؛ همون جلو نشسته بودیم. هسته زردآلو کنار جانمازمون پیدا کردیم. باهم فکرش رو میکردیم که چطور میشه این هسته اینقدر تازه بنظر میرسه (اواسط اردیبهشت ماه). اگه اون بنده خدا زردآلو خشکه هم خورده باشه که هسته ش اینقدر تازه بنظر نمی رسه...؟!!! هنوز میوه های فصلشون رو ندیده بودیم. میوه هایی که بخاطر گرمای هواشون چندماهی جلوتر از شهرهای ما رسیده بودن.

بعد از نماز ظهر و عصر دیگه زدیم بیرون. راستش دیگه خسته شده بودم. اما بازهم اگه بهم تعارف میکردن , میموندما. خداییش همچین جاهایی که دیگه معلوم نیست آدم بتونه برگرده یا نه , آدم تا جون داره سعی میکنه بهره رو ببره.... ولی به جان خودم دیگه خسته بودم. خلاصه زدیم بیرون آ همونطرفا یه جایی ایستادیم تا حاج آقا کمی از تاریخ اسلام برامون بگن: اینکه بعضی از این ساختمانهایی که سیستم عمرانی اینجا تند تند این چندساله بعنوانهای مختلفه برپا کرده سندیت چندان روشنی هم نداره توو تاریخی اسلام. خانه امیرالمومنین. مقام فلان و فلام بهمان و مقام ...  کم کم راه افتادیم سمت مرقد میثم تمّار. اونهم پیاده.

میثم فرزند یحیی و از سرزمین نهروان(بین ایران و عراق). چون در کوفه خرما فروش بود به تمّار مشهور شد. میثم تمّار , غلامی از بنی اسد بود که امیرالمومنین او را خرید و آزاد کرد. میثم از خواص اصحاب و یاران سّر علی (ع) به شمار می آمد و به مقدار قابلیت و ظرفیت خویش از محضر امام علی (ع) علم آموخت و آن حضرت او را در برخی اخبار غیبی و اسرار نهان آگاه ساخت تا جایی که ابن عباس از محضر میثم استفاده میکرد.
« شیخ مفید می نویسد: میثم در زندان به مختار گفت: تو به خون خواهی حسین(ع) قیام خواهی کرد و این کسی را که الآن میخواهد تو را بکشد, خواهی کشت. وقتی عبیدالله میخواست مختار را بکشد نامه ای از یزید رسید و مختار آزاد شد. »

نوشته اند که امیرالمونان(ع) چگونگی کشته شدن میثم را خبر داد و به وی فرمود:
تو را بعد از من دستگیر میکنند و به دار خواهند زد. در روز سوم از بینی و دهان تو خون روان خواهد شد و محاسنت را رنگین خواهد ساخت. تو جزء آن ده نفری خواهی بود که بر در خانه عمروبن حریث به دار آویخته میشوند. چوبه دار تو از همه کوتاه تر است. سپس حضرت آن نخل را به وی نشن داد و فرمود: تو را بر آن به دار خواهند آویخت.

وارد قبه ای که براشون ساخته بودن شدیم و زیارتی به جا آوردیم...

بعداز یه روضه و نوحه کوتاه آروم آروم راه افتادیم سمت پارکینگ. داشتم حساب ساعتهای باقی مونده از سفر رو میکردم.